انیمیشنسینما و تلویزیونسینمای ایرانسینمای تجربیسینمای جهانسینمای مستند

عواملی که می تواند به فرآیند یک گریم خوب در ایران آسیب بزند

عواملی که می تواند به فرآیند یک گریم خوب در ایران آسیب بزند:

حالت های روحی و روانی بازیگر و تاثیرات آن بر گریم
نداشتن برنامه های مدرن و آکادمیک
آموزشی برای حرفه گریم
عدم هماهنگی کلیه عوامل اجرایی با گریمور
ناهنجاری مناسبات مالی و اقتصادی و نبود سقف مناسب دستمزد
موجود نبودن فضا و امکانات مناسب برای اجرای گریم
نبود فضای نقد مناسب گریم در مطبوعات و مجامع علمی و هنری
نبود هماهنگی حرفه ای بین دست اندرکاران این حرفه (صنف)
اکنون به شرح هریک از موارد فوق می پردازیم :

یکی از عوامل بسیار مهم که مستقیما بر کار گریمور تاثیر میگذارد حالت های روحی روانی بازیگران است. بی شک هنگامی که یک بازیگر آرام و راحت زیر دست گریمور بنشید، گریمور نیز به راحتی و با آرامش به اجرای کار گریم خواهد پرداخت.اما آیا همان آرامشی را درکار خواهد داشت که با مدل آرام و راحت داشته ؟
روشن است که پاسخ منفی است. هرگونه حالت روحی و روانی و فشار عصبی که بازیگر دارد، می تواند به کار گریم لطمه وارد کند. از خستگی های مفرط و بی خوابی گرفته تا دعوای بازیگر با کارگردان و یا حساسیت های پوستی. هنگامی که پوست بازیگر به خاطر موادی خاص حساسیت زده باشد، با آرامش و راحتی زیر دست گریمور نخواهد نشست و یا اگر بخاطر عصبی بودن و فشارهای روانی حاصل از کار گاه، پوست او تغییر می کند، چربی پس میدهد و یا بخاطر استرس، تبخال می زند و گاه از بی خوابی پوست او کدر می شود و یا پای چشمش گود می افتد، همه ی این عوامل اثرات منفی به کار گریمور خواهد گذاشت.
از سویی نداشتن برنامه ی مدون و آکادمیک آموزشی برای حرفه گریم، یک آسیب جدی دیگر خواهد بود.
متاسفانه چون عمر این رشته در مراکز آکادمیک ما بسیار کوتاه است، برنامه مدون خاصی برای آن در نظر گرفته نشده است. اساتید این رشته نیز اصول و آموزش های خاصی را مبدا قرار نداده اند که هنرجویان بتوانند از یک اصل و آموزش واحد پیروی کنند. در نتیجه هر استادی شیوه های اساتید دیگر را نقض کرده و شیوه آموزشی خود را در کلاس آموزش می دهد، در چنین وضعیتی هنرجویان در کلاس های مختلف، آموزش های مختلفی را می بیند که با یکدیگر از بن و ریشه متفاوت اند.
در چنین شرایطی هنرجوی گریم دچار چندگانگی در آموخته های خویش می شود و در واقع نمی داند که کدام روش را انتخاب کند و نمی داند کدام روش درست است ؟!
اگر اساتید این رشته با یکدیگر هماهنگ می شدند و شیوه هایی را به عنوان بیس و پایه و مبداء علمی ارائه می دادند و به رد هم دیگر نمی پرداختند، هنرجو نیز در آموزش دچار سردرگمی نمی شد و خود را معطوف به یک روش می کرد.
با این توضیحات می دانیم که عدم الگویی واحد برای آموختن و آموزش یکی از مشکلات بسیار مهم برای هنرجویان است.

یکی دیگر از آسیب ها عدم هماهنگی کلیه‌ی عوامل اجرایی با گریمور می باشد.
لازمه انجام یک کار گروهی، هماهنگی تمامی افراد گروه با یکدیگر است، زیرا افراد گروه علی رغم تفاوت هایشان هدف واحدی را دنبال می کنند که جز با همکاری و هماهنگی دست یافتنی نیست. به طور مثال در یک کار سینمایی، تلویزیونی و یا تئاتر، گریمور می بایست با تمامی عوامل اجرایی هماهنگ باشد. درخلق شخصیت و پرداخت آن زیر نظر کارگردان و با نظر او کار خود را انجام دهد زیرا عدم هماهنگی با کارگردان برای گریمور مشکل ایجاد می کند. گریمور این هماهنگی را در مرحله پیش تولید و تست گریم می تواند ایجاد کند. و آن هم با صحبت کردن با کارگردان میسر است.
در این صورت درباره ی ویژگی های شخصیت تبادل نظری بین طرفین ایجاد می شود که این تبادل به یک نظر واحد می انجامد که آن پرداخت شخصیت نهایی است.
از سویی گریمور باید با تصویر بردار نیز هماهنگ باشد تا او را در جریان رفله ی پوست بازیگران و یا کمی یا زیادی رنگ گریم قرار دهد. (درجه ی کلوین )

همچنین گریمور باید با طراح لباس نیز هماهنگ باشد، این هماهنگی نیز در مرحله پیش تولید صورت می گیرد گریمور باید در جریان رنگ لباس مدل ها قرار گیرد تا گریم خود را اگر که لازم است با رنگ لباس و سبک لباس هماهنگ کند باید به این نکته توجه کند که مدلها قبل از آنکه گریم شوند لباس خود را می‌پوشند و او باید برای پاکیزه ماندن لباس مدل ها دقت داشته باشد.
در ادامه گریمور باید با گروه تدارکات نیز هماهنگ باشد. گروه تدارک باید برای گروه گریم جای مناسبی بیابد تا گریمور به راحتی به انجام کار خود بپردازد. تهیه ی میز ، صندلی، آینه ی گریم نیز در وظایف گروه تدارکات است و نیز تهیه ی وسایل جزئی چون پنبه، شیر پاک کن، دستمال مرطوب و الکل و … نیز در حیطه ی وظایف تدارکات می باشد، لذا گروه گریم برای تهیه ی وسایل و جایی خاص برای گریم کردن باید با این گروه تدارکات در هماهنگی کاملی به سر برد.
ادامه دارد …

کیمیا دوستکام، مربی و طراح گریم سینمایی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا