انواع رسانهرسانه و توسعهفرهنگ تخصصیفرهنگ سازمانیفرهنگ عمومیفرهنگ ملیفرهنگ و رسانهمدیریت رسانهمدیریت و برنامه ریزی فرهنگیمهندسی فرهنگی

آثار موضوع حضور یا عدم حضور زنان در استادیوم بر افکار عمومی

مهرناز نصریه : دکترای مدیریت رسانه

این روزها بازار ابراز نظرهای مثبت و منفی پیرامون موضوع حضور یا عدم حضور خانمها در استادیوم ورزشی هنگام برگزاری مسابقات فوتبال داغ تر شده است. دختری دلش می خواست به استادیوم برود؛ سدی بزرگ در برابرش بود. راه چاره ای البته تکراری یافت؛ رفت؛ دستگیر شد؛ اعتراض کرد و خودش را کشت.
داستان اینقدر ساده وکوتاه نیست. خودش نشأت گرفته از مسایل و مشکلات پیوسته و پیچیده بسیار است. اغلب این پرسش هم پیش می آید که اصلا چرا چنین منع قانونی برای فوتبال هست و برای مثلا والیبال نیست؟! چرا دلایل این منع قانونی یک بار برای همیشه شفاف یا رفع نمس شود؟ و دهها سئوال و موضوع دیگر.
نکته اینجاست که در کنار تمام حواشی به وجود آمده و نظرهای اعلام شده و غیره باید معلوم کنیم که اصل موضوع یعنی حضور یافتن یا نیافتن خانمها در مسابقات فوتبال، یک مسئله است یا یک مشکل؟
تفاوت مسئله و مشکل در آن است که مسئله، راه حل دارد اما مشکل، معمولا یا راه حلی ندارد و پا برجا خواهد ماند یا طوری سرکوب و خنثی می شود که شاید ظاهرا آثار و تبعات منفی اش را از دست بدهد اما جای دیگر و به نحو دیگر بروز و ظهور خواهد یافت. در شرایطی مشابه این، با وجود اینکه عاطفه عمومی جامعه و افکار عمومی متأثر شده و آسیب دیده است و هر کسی می کوشد به فراخور شرایط و جایگاه خود، راه حلی ارائه یا اجرا کند؛ معمولا چند اتفاق طبیعی هم زمان رخ می دهد. مسئله یا مشکل، شکل عمومی به خود می گیرد. یعنی علاوه بر فرد یا افرادی که از یک نیاز یا حق طبیعی و مسلم خود محروم یا ناراضی می شوند افراد دیگری هم که مستقیم درگیر موضوع نیستند خود را درگیر می دانند و عکس العمل نشان می دهند. سپس موضوع به شکل کامل یا نیمه اپیدمیک گسترش می یابد و گاه کنترل آن از دست خارج می شود.
از سوی دیگر، از آنجا که معمولا یک مشکل یا مسئله، وابستگی متقابل به مسائل و مشکلات دیگر دارد؛ شناخت اولویت ها و کشف روابط علت و معلولی موضوعات پیش آمده دشوار می شود و گاه حتی مشکلات و مسائل دیگری را نیز دامن زده یا ایجاد می کنند. موضوع معیاری شدن قضاوت ها و سوگیری ها نیز عامل اثرگذار دیگر بر شرایط به وجود آمده، است. یعنی هرچند مسائل و مشکلات جامعه، تعاریفی که از شرایط عینی اجتماعی وجود دارد شناخته می شوند؛ هر کدام از آنها نشأت گرفته از قضاوت های ذهنی افراد و بر اساس ارزش ها، باورها، فرهنگ، اعتقادات افراد هستند. به عبارت دیگر، مشکلات و مسائل، فارغ از افراد و گروه هایی که آنها را تعریف می کنند، وجود مستقل ندارند. چون در حقیقت، هنجارها و ارزشهای حاکم بر جامعه، مشکل یا مسئله را تعریف می کنند. یعنی آنچه در جامعه ای مشکل یا مسئله تلقی می شود در جامعه دیگر یک امر طبیعی و پذیرفته شده و یا حتی پسندیده است. نمونه اش همین حضور بانوان در استادیوم مسابقات فوتبال است. در جامعه ما این امر، جدی و قابل بررسی قلمداد می شود در حالی که همین موضوع در برخی کشورها آنقدر عادی و رایج است که اصلا به آن پرداخته نمی شود و در برخی جوامع، اصلا کسی دغدغه حضور یافتن یا نیافتن بانوان در ورزشگاه ها را مطرح نمی کند چون یا موضوعیت و یا اهمیت ندارد.
و یک موضوع دیگر اینکه، در این شرایط معمولا مشکلات و مسائل عارضی، جایگزین مشکل و مسئله اصلی می شوند. یعنی یا اساسا اشتباه شناخته می شوند و یا اصطلاحا ” اشتباه نوع سوم ” رخ می دهد. بدین معنا که مسئله ای با مسئله دیگر اشتباه گرفته می شود و افراد به دنبال مسئله یا مشکل اشتباه می روند و مسئله اصلی، همچنان به قوت خود و یا حتی قوی تر باقی می ماند.
باری در این میان، رسانه نقش کلیدی در مواجهه با شرایط دارد. رسانه می بایست مسئله را درست بشناسد و تشخیص دهد. افکار عمومی هیجان زده و سر در گم را به تلاطم نیندازند و مسیر را به سوی بیان شفاف و غیر غرض ورزانه پیش ببرد. افکار عمومی و مدیران و سیاستگذاران و برنامه ریزان را به سمت مسئله و مشکل اصلی سوق دهد و راه را برای رفع و نه سرکوب مسئله و مشکل پیش آمده هموار کند.
نقش دیگر رسانه در این شرایط، دارا بودن و اجرای برنامه کنترل کننده است. یعنی اینکه تعیین کند چه موضوعی بیش از سایر موضوعات دیگر اهمیت و اولویت دارد و نگذارد افکار عمومی و سیاستگذاران به راه های فرعی و یا تله های فکری کشانده شوند.
و در نهایت اینکه پس از تعیین موضوع اصلی، شفاف سازی و ایجاد فضای تضارب آراء و نیز کنترل حیطه و حدود فکری و نگرشی افکار عمومی، راهکارها و راه حل های مناسب و متناسب برای رفع و حل مشکل و مسئله را ارائه و پیشنهاد دهد و نه اینکه صرفا فضایی از اعتراض، نارضایتی، ناامیدی، بی پناهی و سرگشتگی ایجاد کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا