ادبیات جهانادبیات حماسیادبیات داستانیادبیات عرفانیشعر و نویسندگی

امیر پیرنهان : وضعیت امروز موسیقی کشور را آشفته میبینم

این روزها تعداد زیادی از همکارانم را میبینم که از وضعیت آشفته بازار ترانه ناراحت و نگران هستند.حق هم دارند.خودم هم یکی از این افراد هستم البته به عنوان عضو کوچکی از این خانواده.
اما این روزها به این نتیجه رسیده ام که طرح موضوع بدون راهکار به چه نتیجه ای خواهد رسید؟هیچ.
از خودم آدم غر غرویی ساخته ام که به ساختار همه چیز معترض است اما راهکاری هم نمیدهد.اگر چه تا حدودی به سهم خودم تلاش میکنم در این روند تاثیر مثبتی داشته باشم اما امروز قصد دارم با انتشار این مطلب راهکارهایی هم بدهم.
اینکه ما طرح موضوع میکنیم در قدم اول باعث میشود تا توجه افراد را به سمت چیزی که ظاهرا هیچکس به آن اهمیت نمیدهد جلب کنیم.
بله بازار موسیقی پر شده از ترانه های یکبار مصرف بی کیفیت .بله ترانه سرایی از تخصص هنری به تخصص مالی و بازاریابی تبدیل شده.
بله مسکلات زیادی وجود دارد اما ریشه این مشکلات کجاست؟
بدون کوچکترین تعارفی باید گفت ترانه رسانه ی اثر گذار هنری در فرهنگ ،جامعه،سیاست و غیره بوده و هست.
ترانه هایی بوده اند که حتی در پیروزی انقلاب بسیار تاثیر گذار بوده اند و بر زبان خواننده هایی بوده اند که اکنون مخالفان سرسخت همان انقلاب هستند…
یک خواننده میتواند به حدی تاثیر گذار باشد که با مرگش جمعیت میلیونی در خیابانها برایش جمع شوند (مرتضی پاشایی)
یک خواننده میتواند با یک فراخوان طی یک شب چند صد میلیون تومان کمک مرمی برای رهایی یک جوان از اعدام جمع کند (محسن چاوشی)
و مثالهای بسیار زیاد.
اما چرا امروزه این تاثیرات بسیار کمتر از گذشته است و شخصیت هنری خواننده ها بسیار ترد و شکننده تر از این حرفهاست که بتوانند در این حد تاثیر گذار باشند؟
چرا عمر شهرت و اوج خواننده ها نهایتا یک تا دو سال است؟
من طرح موضوع میکنم و جواب ها را به عهده درک خودتان و تحلیل خودتان میگذارم اما پایه ی اکثر این اتفاقات ترانه و مفهوم آن است.
در همی ابتدای بحث عرض کنم که مقصود و منظور من از ترانه ارزشمند به معنی ترانه ی بسیار ادبی و فاخر که مخاطبش قشر خاصی باشند نیست و نبوده.
ترانه خوب باید جامعه شناسی درست ،تلفیق خوب با ملودی ،قابلیت های هنری و بسیاری فاکتورها داشته باشد که درنهایت زبان ساده و همه فهم مشخصه اصلی آن خواهد بود.
واقعیت این است که تهیه کننده های موسیقی در خدمت پول و درآمد هستند که از نظر بنده ایرادی ندارد.اما جایی که از ترانه ها و کارهای خوب عبور میکنند و دستور کار سخیف میدهند باید به هدف پشت پرده آنها شک کرد.آیا یک اثر خوب به اندازه ترانه های سخیف بازاری این روزها تبلیغ میشود که از هر طرفی بروید این کارها را بشنوید؟داریم درمورد رقابت سالم و عادلانه صحبت میکنیم.آیا واقعا رقابت عادلانه وجود دارد؟
آیا حتی تیتراژهای تلویزسونی ارزش هنری گذشته را دارند؟
مردم اینجور ترانه های دم دستی را دوست دارند و میخواهند ساده انگارانه ترین پاسخ این سوالهاست.مردم یا حجم تبلیغاتی عظیمی همین کارها را میشنوند که میخواهند.به عبارت بهتر این کارها چیزیست که تهیه کننده ها میخواهند مردم بخواهند.
و اما راهکار
به سهم خودمان در ترانه این بخش صحبتم را با همکارانم دارم که اثر ارزشمندی تولید میکنند و از این بازار و وضعیت ناراحتند.
ما چه کردیم؟ ما آموزش درستی برای نسل بعدی ترانه داشته ایم ؟نسل بعدی ترانه از کجا یاد بگیرند ؟از انبوهی از کارگاه های بی خاصیتی که جنبه شو (نمایش) دارند ؟از جلسات ترانه ای که منتقدانش به آنچه میگویند اعتقادی ندارند و در اثر خودشان از آن متر و معیارها خبری نیست ؟
بله من هم معتقدم که وقتی ترانه سرا کارش را درست مینویسد نباید دنبال خواننده بیفتد تا کارش را عرضه کند و خواننده اگر به کارش اهمیت میدهد باید دنبال ترانه خوب باشد اما حالا که اینچنین نیست…
انبوهی از مشتاقان ترانه که اکثرا مشتاق شهرت ترانه هستند تا هنر ترانه هر روز به خواننده ها ایمیل میزنند تماس میگیرند و دایرکت میدهند و ترانه های رایگان بسیاری پیشنهاد میکنند.
وقتی جای خواننده باشید و بدانید تهیه کننده به هر صورتی کار را طوری پخش میکند که مردم بخواهند عموما از بین همین ها یکی دو کار را انتخاب میکنند.
حداقل بیایید به مشاقان ترانه آموزش بدهید تا کار بهتری به خواننده ها پیشنهاد بدهند.حداقل آینده این کار را بدست بگیریم و درست کنیم.
یکی از کارهایی که در این سالها برای بهتر شدن وضعیت انجام دادم دفاع و تشویق ترانه سراهاییست که خوب مینویسند و گاهی موفق میشوند این ترانه ها را بدست خواننده های خوب برسانند تا شنیده شوند.به جای ایراد گرفتن از ترانه و ترانه سراهای ضعیف بیایید پشتیبان و مشوق ترانه سراهای خوبی باشیم که آینده ی این کار را میتوانند بسازند.
باور کنید انرژی خود ما هم خوب و مثبت میشود به جای اینکه با انتقاد از شخص یا یک ترانه انرژی خودمان و او را منفی کنیم.
هرچه ترانه های خوب بیشتر شود ضعیف ترها یا مجبورند کیفیت را بالا ببرند یا حذف شوند.
در موسیقی هم میتواند همین اتفاق بیفتد.قوی ها که زیاد بشوند تا ضعیف ها کم کم بازار را ترک کنند.هرچند مانع بزرگی به اسم سرمایه گذارها و تاجرهای موسیقی که اسم تهیه کننده را یدک میکشند وجود دارد.اما حداقل بدون تلاش نمیشود نتیجه گرفت.این اواخر یکی از تهیه کننده های اسم رو رسم دار طی مصاحبه ای کنار خواننده تحت قراردادش با صدای رسا میگفت من تاجرم و هرکس آمده در موسیقی صرفا کار فرهنگی هنری بکند بلند شود و برود…
اینکه موسیقی درآمد داشته باشد خیلی هم خوب است اصلا عالی است اما آیا موسیقی با اصفهانی ها و ناصر عبداللهی ها و غیره درآمد نداشت ؟آیا به کنسرتشان نمیرفتند و بلیت نمیخریدند؟
آیا هنوز نمیشود خواننده های اینچنینی (که پشت کارشان اندیشه بود و تهیه کننده صرفا به مسایل اقتصادی و تبلیغات و غیره میپرداخت) داشته باشیم؟ نمیگویم نداریم.اتفاقا بین همین ستاره های این روزهای موسیقی هستند کسانی که اگر تهیه کننده دخالتی در تولید نداشته باشد دوست دارند کارهای ارزشمند تولید کنند اما با خود میگویند تهیه کننده میگوید مردم همینها را میخواهند.
بیایید به اندازه خودمان ارزشمند باشیم.ما هم مخاطب موسیقی هستیم هم در تولید محتوا تاثیر داریم.بیایید از خوب ها حمایت کنیم.تولید خوب داشته باشیم و ضعیف ها را برای همیشه نادیده بگیریم.
بیایید برای آینده کاری بکنیم
از خودم شروع میکنم.هرچند طاقت ندارم در مقابل اتفاقات عجیب پشت پرده موزیک سکوت کنم اما مدتی را به تشویق و حمایت و آموزش خوب ها اختصاص میدهم.بین این مشتاقان ترانه استعدادهای بسیار خوبی هستند که با تشویق و آموزش میتوانند جواهرهای آینده ترانه باشند.
خودمان هم باید بدرخشیم و ارتباطاتمان را با آهنگسازان و خواننده ها قوی تر کنیم.حتی به خواننده هایی که برای خودشان ترانه مینویسند (سانگ رایتر ها ) پشنهاد بدهیم که آموزش های لازم ترانه نویسی را به آنها بدهیم تا اثر بهتری تولید کنند.
بعضی هایشان چون آنچه را که میخواهند در ترانه ها پیدا نمیکنند دست به قلم میشوند و دست و پا شکسته چیزی مینویسند و به لطف پخش خوب شنیده میشود اما اکثر آنها ادعایی در ترانه سرایی ندارند.
اگر برای ترانه نگرانیم بیایید وارد گود بشویم.
اگر بعضی ها قوی شدند و پا گرفتند از قوی بدن عملکردشان نبوده بلکه از عملکرد ضعیف ما بوده.
من شروع کرده ام و از شما دعوت میکنم شروع کنید.
با احترام
عضو کوچک خانواده بزرگ ترانه و موسیقی

امیرپیرنهان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا