صنایع دستی و گردشگری

تنوع غذایی سالم، مبنای گردشگری سلامت

نخستین نیاز هر انسان غذا است و این نیاز در هر آداب و رسوم و فرهنگی به شکل های مختلفی وجود دارد و انسان برای دیدن این تنوع، یکی از انگیز های سفر خود را پیدا می کند.
در کشور ایران که دارای انواع آداب و رسوم و قومیت هاست، تنوع غذایی ما را به سفر به آن مناطق ترغیب می کند.
شاید برای شما خواننده عزیز جالب باشد که بیش از 2500 غذای مختلف داریم که چشیدن طعم ان ها یکی از زیباترین تجربیات سفر و زندگی می تواند باشد.
در نظر سنجی های مختلفی که صورت گرفته بیش از 80 درصد افراد از نگاهشان به غذاهای سفر گفته اند و نوشته اند.
نگاهی جدید به این سبک از گردشگری می تواند درآمدی جدید در این صنعت را به ما معرفی کند.
در مطلب پیش رو قصد داریم به معرفی چند غذا در شهر های مختلف کشور بپردازیم.
یکی از مکان های گردشگری غذا در ایران، استان گیلان با 400 نوع غذا و خوردنی محلی و سنتی است که میان گردشگران داخلی و خارجی شناخته شده است و بر کسی پوشیده نیست که مردم گیلان اهمیت زیادی به غذا می دهند و هر غذایی با مواد اولیه مختلف مزه ای جدید در گیلان دارد؛ مثلا قورمه سبزی گیلانی با مرغ، گوشت و ماهی که هر کدام طرفداران خاص خودش را دارد.
گیلان علاوه بر جغرافیای سرسبز و مردم خونگرم، غذاهای محلی همچون میرزاقاسمی، مرغ فسنجان یا مرغ لاکو، باقلاخوروش (خورش باقلی)، تورش تره، خوتکافسنجان، کولی، کویی خوروش (خورش کدوحلوایی) سیرقلیه و آلومسما دارد که از میان آنها تنها میرزاقاسمی شناخته شده است و در برخی رستوران های سنتی عرضه می شود. از این‌رو برای تجربه طعم غذاهای محلی، حتما باید به گیلان سفر کنید.

در جنوب ایران در جزیره قشم و آن خانه های محلی با آشپزهای بومی هم سفره ای با غذاهای رنگارنگ محلی پهن است که اهل سفر از آن چشم پوشی نمی کنند و گردشگران حتی سری به خانه های محلی این جزیره می زنند و تجربه طعم های جدید غذاهایی همچون خوراک کلمبا، موفلک، خوراک ماهی کباب، زیتون و ده ها نوع غذای محلی خوشمزه دیگر که با ادویه های محلی مخلوط و پخته می شوند را از دست نمی دهند.
در قسمت مرکزی ایران اما عطر «قیمه نثار» در محله های قزوین می پیچد و دل هر گردشگری را آب می اندازد که از گوشت بره، پیاز داغ، رب گوجه فرنگی و پوست پرتقال تهیه و آن را با برنج، زرشک، خلال بادام و پسته و زعفران سرو می کنند.

در بخش شمالی کشور، چکدرمه و هلی آش از مشهورترین غذای ترکمن ها است که با دوغ شتر سرو می شود و برای التیام سل، ناراحتی های معده و فشار خون مفید است و البته استان گلستان به نان هایی همچون بیشمه (نانی شبیه زولبیا و بامیه) و بوروک قاتلاما، اکمک، چافاتی و پوسیق نیز شهرت دارد. با این همه تنوع اگر به غذاهای دریایی با ته مزه هندی علاقه دارید، می توانید در بندر سیراف لذت دوپیازه میگو را بچشید یا اگر عاشق کباب هستید به استان چهار محال و بختیاری سفر کنید.
تره کوهی، فلافل های ایلامی، کشکینه و ترخینه و کپه هم از غذاهای محلی و خوش طعم ایلام است و البته ایلام سبزی خاصی به نام شلم دارد که مخصوص طبخ غذاهایی همچون ترخینه و کشکینه است که در فصل زمستان استفاده می شوند. بنابراین اگر در زمستان قصد شکم گردی داشتید حتی سری به ایلام بزنید.
همدان هم یکی از آن شهرهایی است که علاوه بر جاذبه گردشگری تاریخی از دید گردشگری غذا هم مورد توجه گردشگران است و انواع آش ها و دیزی با خواص درمانی را می توان در این شهر میل کرد. یکی از آش های معروف همدان آش ترخینه دوغ است که این آش را در ملایر، ایلام بروجرد و اراک هم می توانید امتحان کنید اما طعم و مزه اش «ترخینه دوغ» همدان را به ندرت می توان در جای دیگری تجربه کرد.
آب دنده، سیب پلو، شلمین یا آش شلغم، خمار آشی، آش عباسعلی، پرشت و ذورده از غذاهای محلی کرمانشاه است که محال است آن را در رستوران ها پیدا کنید و فقط باید از یک کرمانشاهی بخواهید تا لذت چشیدن این طعم را به شما ببخشد. حال و هوای بهار در شیراز جای آش، حلیم، انواع عرقیات معطر مثل بیدمشک و بهارنارنج، شکر پنیر، بادام سوخته و مسقطی را نمی گیرد و می توانید از شیرینی جات فارس سوغاتی همراه خود به شهر و دیارتان ببرید.
از ویژگی های اساسی فرهنگ تنوع آن است . ایران بزرگ به سفره ی رنگین خرده فرهنگ ها بی مزین است که تماشا و تجربه ی آن فرصتی مغتنم برای هر ایرانی اصیل و فرهیخته است.

امیر سحابی : کارشناس ارشد گردشگری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا