بوم گردیرستوران گردیصنایع دستیصنایع دستی و گردشگریطبیعت گردیهتلداری

اکوتوریسم و ناشناخته های طبیعت ایران

در طبقه بندی انواع سبک های گردشگری، طبیعت گردی جایگاه ویژه ای دارد.
جایی که ما بتوانیم از دیدن هدایای طبیعی خداوند لذت ببریم و خاطرات خوبی را ثبت و ضبط کنیم.
حال به تعریف این سبک از گردشگری می پردازیم :
اکو توریسم چیست:
لغت Eco Tourism که فرهنگستان لغات با کمک سازمان میراث فرهنگی کشور آن را معادل طبیعت گردی معنا کرده است، از نظر ریشه لغوی از دو جزء Eco و Tourism ساخته شده است که که پیشوند eco برگرفته از ریشه ای یونانی به معنی آمیزه ای از مفاهیم محیط زیست و زیستگاه و tourism به معنای گردشگری است؛ این مفهوم بیش از هر چیز طبیعت را تداعی می کند.
در فارسی کلمه بوم را معادل eco قرار داده اند و به نوعی به Eco Tourism ، «بوم گردی» نیز می گویند. (بوم = سرزمین و زیستگاه)
حالا برای سفر به مناطق اکوتوریسمی ایران چند نقطه ی زیبای ایران را معرفی میکنیم تا بتوانید در ایران چهار فصل به سفر بپردازبد.
– کویر لوت
کویر لوت یا دشت لوت از زیباترین مناطق طبیعی ایران است که در جنوب شرق کشور قرار دارد. بیابان لوت بیش از ۴۰ هزار کیلومتر مربع مساحت دارد و در میان استان های کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی واقع است و تنها جاذبه ی طبیعی میراث جهانی یونسکو در ایران دشت لوت می باشد. این منطقه یکی از گرم ترین نقطه های زمین محسوب می گردد.
– آبشار مارگون سپیدان فارس
در استان فارس، شهرستان سپیدان، آبشاری به نام مارگون وجود دارد که یکی از بی نظیرترین جاذبه های طبیعی ایران محسوب می شود. چیزی که این آبشار را از سایر جاذبه های طبیعی ایران جدا ساخته، این است که آب آبشار مارگون از رودخانه جاری نمی شود. جالب است بدانید که داخل دیوار کوه چندین چشمه وجود دارد و آب این چشمه ها از منافذ صخره ای به بیرون جاری شده و آبشار زیبای مارگون را ایجاد کرده اند.
– جاده ی خلخال و اسالم
جاده اسالم به خلخال استان گیلان و اردبیل را به هم مرتبط می سازد، این جاده ی پر پیچ و خم با درختان و مناظر سرسبز که اغلب پوشیده از مه هستند، همانند مسیری رویایی به سمت بهشت می باشد. اسالم بخشی از تالش محسوب می گردد و هوا در این منطقه معمولا خنک است. اگر مسیرتان به این سمت افتاد پیشنهاد می کنیم که حتما از این جاذبه های طبیعی ایران بازدید کنید و نهایت لذت را ببرید.
– دریاچه شط تمی
یکی از بزرگترین دریاچه های ایران که مقر آن در منطقه ای کوهستانی در شمال خوزستان است، دریاچه ی شط تمی نام دارد. این دریاچه از زیباترین جاذبه های طبیعی ایران بشمار می رود و محلی عالی برای عکاسی و طبیعت‌گردی می باشد. کوه های سر به فلک کشیده در اطراف شط تمی، چمن زارها و پوشش های گیاهی منحصر به فردی که دارد بر زیبایی بکر این منطقه افزوده است.
– باداب سورت
چشمه های باداب سورت دومین اثر ملی طبیعی ایران، در شهرستان ساری، بخش چهاردانگه قرار دارد. چشمه های پلکانی آب شور باداب سورت به رنگ های مختلف از قبیل قرمز، نارنجی، زرد و آبی هستند. یکی از نکته های جالب در مورد باداب سورت این است که به خاطر دارا بودن ساختار زمین شناسی پیچیده هیچ وقت دچار خشکسالی نمی شوند.
استخرهای رنگی پلکانی باعث منحصر به فرد شدن و تبدیل این مکان به جاذبه ی گردشگری شده است. در سال های اخیر گردشگران زیادی برای بازدید از باداب سورت به این منطقه سفر کرده اند. ارتفاعات اطراف این چشمه ها پوشیده از گیاهان و درختان متنوع از جمله درختانی با برگ های سوزنی و درختچه های زرشک وحشی است. همچنین می توانید در باداب سورت که از زیباترین مناطق طبیعی ایران است، عکس هایی خاص بیندازید.
– دیزان
روستای دیزان در دهستان جوستان، از زیباترین جاذبه های طبیعی ایران می باشد که کم تر شناخته شده است. این روستا در دامنه ی رشته مرکزی البرز واقع گردیده و از توابع شهرستان طالقان محسوب می گردد. زیبایی های طبیعی این منطقه به همراه آب و هوایی دلپذیر، دیزان را به محلی عالی برای سپری کردن لحظاتی آرامش بخش بدل ساخته است.

امیر سحابی : کارشناس ارشد گردشگری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا