فرهنگ و رسانه

ساروخانی از لزوم بیداری رسانه ها گفت

پروفسور باقر ساروخانی دوشنبه شب، طی سخنانی در مراسم شب رسانه ها در کیش با بیان نقش و اهمیت رسانه در روند توسعه جامعه و بهره برداری از ظرفیت‌ها و توانمندی ها افزود: کیش، جزیره‌ای برخوردار از ظرفیت‌ها و فرصتها برای توسعه منطقه ای، ملی است و معرفی شایسته این ظرفیت، ماموریت مهم رسانه ها است.
پدر جامعه‌شناسی ارتباطات کشور با اشاره به ظرفیت های ارزشمند اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی وگردشگری کیش گفت: جزیره کیش می تواند به سرزمین خلاقیت، ابداع و ابتکار و نمونه ای از فعالیت های رسانه ای کشور تبدیل شود.

وی با تاکید بر اینکه تقویت فرهنگ در هر جامعه ای از آسیب های اجتماعی متعددی پیشگری می کند گفت: فرهنگ و ساختار اجتماعی مناسب جزیره کیش ظرفیت خوبی را ایجاد کرده تا این جزیره دروازه اتصال ایران به جهان باشد و در این مسیررسانه ها نقش بسیار موثری دارند.

این استاد و پیشکسوت عرصه ارتباطات در ادامه سخنان خود هوشمندی، تحلیل گرایی، پژوهشگری و برخورداری از ابزار و دانش حرفه‌ای را لازمه ایفای نقش موثر رسانه در توسعه برشمرد و با اشاره به فرهنگ، قانونمندی، آرامش، امنیت ر و زیرساخت های خوب جزیره کیش گفت: تصویر سازی مناسب از امکانات کیش در فضای بین المللی و تبدیل این جزیره به گزینه اول انتخاب گردشگران و سرمایه گذاران خارجی ماموریت مهم اصحاب رسانه کیش است.

ساروخانی، جایگاه رسانه را جایگاهی مقدس دانست و افزود: انتخاب خبر قابل نشر از میان انبوه خبر و قرار دادن آن در معرض دید مخاطبان نیازمند شناخت از رسالت رسانه است و این کار نیازمند مراحل گوناگونی است تا به مرحله اقناع و توفیق برسد.

وی قابل طرح بودن، موضوعیت و چگونه مطرح کردن را بترتیب از مهمترین مراحل خبر رسانی عنوان کرد و با اشاره به این نکته که رسانه‌ها اهداف و محدودیت‌های خاص خودشان را دارند تاکید کرد: باید توجه کرد که خبر را در کجا قرار داد که بالاترین تاثیر را داشته باشد و باز خورد آن چیست.

وی افزود: با توجه به اهمیت خبر، شایستگی، تخصص و توانای رسانه امری مهم است لذا باید زبده‌ترین فرزندانمان را در این حوزه به کار گرفته شود. زیرا می‌تواند فردی را کوچک یا بزرگ کند و یا حادثه ای را کم اهیمت جلوه دهد یا آنرا بزرگ کند.

این استاد پیشکسوت علوم ارتباطات آگاهی بخشی و تصویرسازی در اثرگذاری خبر و هوشمندانه عمل کردن را امری مهم در اطلاع رسانی موثر عنوان کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا