انیمیشنسینما و تلویزیونسینمای ایرانسینمای تجربیسینمای جهانسینمای مستند

عملکرد واقعیت مجازی در سال 2019 چگونه بوده است؟

سال 2016 که هدست‌های واقعیت مجازی مانند Oculus Rift، HTC Vive و PlayStation VR عرضه شدند، به نوعی بیش از حد گران بودند. اگرچه هر سه در سال 2018 با کاهش قیمت قابل‌توجهی به بازار عرضه شدند که آن‌ها را بسیار قابل دسترس‌تر می‌کرد. واقعیت مجازی با این که فاصله‌ی زیادی با همه‌گیر شدن دارد اما سهم بازار آن به طور مستمر در سال 2019 افزایش داشته است. در این مطلب به جزئیات پیرامون این هدست‌ها در سال 2019 خواهیم پرداخت.

کاهش قیمت اوکلوس:

در شروع سال 2017، هدست اچ‌تی‌سی وایو نسبت در میان هدست‌های واقعیت مجازی رایانه‌های شخصی از برتری نسبی نسبت به ریفت برخوردار بود. با این حال در سالی که گذشت شاهد بودیم که شرایط پتفرم پشتیبانی شده توسط فیسبوک بهتر از دیگری بوده است. هدست ریفت و کنترلر‌های لمسی آن، اواسط امسال با قیمت 800 دلار به فروش می‌رسیدند؛ سپس در ماه مارس قیمت این باندل به 600 دلار کاهش پیدا کرد. پس از آن اوکلوس به صورت موقتی قیمت را در حراج تابستانی خود به 400 دلار کاهش داد و بعد‌ها به خاطر موفقیت فروش آن از طریق فروشگاه‌هایی مانند آمازون، در ماه اکتبر به صورت دائمی قیمت آن روی همان 400 دلار ثابت ماند.

سال 2017 اولین سالگرد معرفی کنترلر‌های لمسی بود. با این که بسیاری از کاربران گزارشاتی مبنی بر مشکلات استفاده از این کنترلر‌ها را داشته است، اوکلوس توانست که این مشکلات را با به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری مرتفع کند و هم‌اکنون بیش از 300 بازی وجود دارند که از کنترلر‌های حرکتی اوکلوس پشتیبانی می‌کنند. این پلتفرم همچنین در سال 2019 پشتیبانی از «تطبیق با اندازه‌ی محیط» با استفاده از سه سنسور را نیز به صورت رسمی معرفی کرد و آن را از مرحله‌ی آزمایشی خارج نمود.

بازی‌های انحصاری مهمی در سال 2019 برای ریفت عرضه شدند که از میان آن‌ها می‌توان به عناوینی همچون Robo Recall، Lone echo، Echo Arena، Wilson’s Heart و Arktika.1 اشاره کرد. این شرکت همچنین در ماه اکتبر و طی رویداد Oculus Connect 4 از بازی‌های آینده‌ی خود نیز رونمایی کرد که در میان آن‌ها عناوینی مانند بازی سبک تیراندازی چندنفره‌ی یوبی‌سافت،Space Junkies و بازی الهام‌گرفته از تایتان‌فال از Respawn Entertainment به چشم می‌خوردند.

در پایان سال 2019 اوکلوس تعهد خود را به واقعیت مجازی قابل‌حمل نیز نشان داد و Oculus Go را معرفی کرد که هدست همه‌کاره‌ی قابل‌حملی است که نیازی به تلفن همراه ندارد. این شرکت همچنین از نمونه‌ی به‌روزشده‌ی هدست Santa Cruz نیز رونمایی کرد که از کنترلر‌های حرکتی جدیدی بهره می‌برد.

وایو با وجود معرفی کردن وسایل جانبی از اوکلوس عقب افتاد:

در ابتدای امسال، اچ‌تی‌سی از Deluxe Audio Strap برای هدست واقعیت مجازی خود رونمایی کرد. این نگه‌دارنده دارای هدفون بود و باعث می‌شد که روی سر گذاشتن صفحه نمایش سنگین آن روی سر بسیار ساده‌تر و راحت‌تر باشد و این موضوع از آن جهت حائز اهمیت بود که وایو از میان رقبای خود کمترین میزان راحتی را داشت. اچ‌تی‌سی همچنین اندکی پس از کاهش پیدا کردن قیمت ریفت به 400 دلار، قیمت این هدست را از 800 دلار به 600 دلار کاهش دارد. با این که وایو همچنان گران‌قیمت تز از ریفت است، دارندگان آن بلافاصله می‌توانند از قابلیت تطبیق با اندازه‌ی محیط بهره ببرند.

لوازم جانبی متعدد دیگری نیز امسال برای وایو معرفی شدند. TPCast یک اضافه برای این هدست است که به شما این قابلیت را می‌دهد که با کمترین تاخیر ممکن به صورت بی‌سیم از آن استفاده کنید. اچ‌تی‌سی همچنین Vive Tracker را نیز معرفی کرد که به شما اجازه می‌دهد از وسایل بدون پشتیبانی از واقعیت مجازی برای تعامل با بازی استفاده کنید. باید دید که آیا این دستگاه‌ها می‌توانند تاثیر معنی‌داری روی تجربه‌ی کاربران بگذارند یا خیر.

در سال 2019 اچ‌تی‌سی فروشگاه Viveport و سرویس اشتراکی خود را راه‌اندازی کرد. سرویس اشتراکی به کاربران اجازه می‌دهد که ماهانه تا پنج بازی واقعیت مجازی را با کمترین هزینه‌ و 7 دلار تجربه کنند؛ اما بسیاری از کاربران گزارش داده‌اند که مشکلات بسیاری با این سرویس همراه است و حتی باعث ایراداتی نظیر صفحه‌ی آبی نیز می‌شود. در اول سال کاربران همچنین از خدمات مشتریان اچ‌تی‌سی نیز ناراضی بوده‌اند و از کندی و پاسخ‌گو نبودن آنان در زمینه‌ی تعمیر و تعویض دستگاه‌ها شکایت داشته‌اند.

از طرفی Valve از کنترلر دست خود را در پایان سال گذشته معرفی کرد که حرکات انگشتان دست را ثبت می‌کند و به کاربران وایو این امکان را می‌دهد که اشیاء مجازی مختلف را بردارند و یا آن‌ها را رها کنند. متاسفانه تنها تعداد کمی از توسعه‌دهندگان این محصول را در اختیار دارند و Valve تاریخ عرضه‌ی رسمی آن را اعلام نکرده است Valve همچنین امسال اعلام کرد که روی سه‌بازی واقعیت مجازی کامل کار می‌کند. اما به شکل ناامید‌کننده‌ای تصاویر یا اطلاعات بیشتری راجع به هیچ کدام از آن‌ها منتشر نکرده است.

بازی‌های جدید زیادی امسال به واقعیت مجازی استیم اضافه شد که از میان آن‌ها می‌توان به Pavlov VR اشاره کرد که بسیاری از آن به عنوان کانتر استرایک واقعیت مجازی یاد می‌کنند؛ همچنین بازی Gorn نیز در واقعیت مجازی استیم وجود دارد که سبک مبارزه‌ای دارد و به طور کامل از تطبیق با اندازه‌ی محیط بهره می‌گیرد. پایان امسال نیز عناوینی مانند Fallout VR را به ارمغان آورده است.

هدست واقعیت مجازی پلی‌استیشن، بیشترین فروش را در میان رقبا داشته است:

سونی اخیرا بیش از دو میلیون هدست واقعیت مجازی پلی‌استیشن به فروش رسانده است که نشان می‌دهد دارندگان کنسول پلی‌استیشن 4 علاقه‌ی شدیدی به واقعیت مجازی دارند.

قیمت این هدست برای مدت محدودی از 400 دلار به 300 دلار کاهش پیدا کرده است و سونی همچنین از باندل‌های هدست نیز رونمایی کرده که شامل دوربین پلی‌استیشن، کنترلر‌های موو، و بازی‌های نظیر Skyrim و Doom می‌شوند و 450 دلار قیمت دارند. این باندل‌های جدید با هدستی عرضه می‌شوند که اندکی تغییر یافته‌اند و از اچ‌دی‌آر پشتیبانی می‌کنند.

بخش بزرگی از موفقیت هدست واقعیت مجازی سونی به خاطر عناوین انحصاری مهم آن مانند Resident Evil 7 و Skyrim VR بوده است. سونی همچنین بازی Farpoint را نیز عرضه کرده است که کنترلر Aim را معرفی کرد و دارندگان می‌توانند از آن در بازی Doom VFR نیز بهره ببرند. اوج تعهد سونی به واقعیت مجازی در Paris Games Week مشخص شد که طی این رویداد از بازی‌های واقعیت مجازی متعددی مانند Blood & Truth و Megalith رونمایی کرد.

به این خاطر که دوربین پلی‌استیشن و کنترلر‌های موو در اصل برای واقعیت مجازی ساخته نشده‌اند، بسیاری از کاربران سونی خواستار یک سیستم تشخیص حرکت بهبود یافته و کنترلر‌های مناسب‌تر دارای جوی‌استیک هستند.

در نتیجه با این که واقعیت مجازی در سال 2019 همه‌گیر نشد، باید در نظر داشت که حتی برای برترین دست‌آورد‌های تکنولوژی نیز سال‌ها زمان لازم است که بتوانند به بخش بزرگی از بازار دست پیدا کنند. دست‌انداز‌هایی نیز در راه این تکنولوژی بوده‌اند که برای مثال می‌توان به توقف برنامه‌های CCP Games برای تولید کردن عناوین جدید واقعیت مجازی اشاره کرد و باید گفت که واقعیت مجازی مطمئنا به بازی‌های پربودجه‌ی طراز اول نیاز دارد اما باید توجه داشت که واقعیت مجازی هنوز در اول راه است و این دسته از بازی‌های باکیفیت به سال‌ها زمان برای ساخت نیاز دارند.

اوکلوس، اچ‌تی‌سی و سونی قیمت‌های هدست‌های خود را کاهش داده‌اند که باعث شده آمار فروش آن‌ها افزایش یابد. با در نظر گرفتن این که واقعیت مجازی هنوز جدید محسوب می‌شود، بازار رو به رسد به این معنی بوده است که بسیاری از بازی‌سازان ، بازی‌های خود را برای هر سه پلتفرم مطرح واقعیت مجازی عرضه کنند. در واقع بازی‌های سرگرم‌کننده‌ای مانند Rec-Room و Star Trek Bridge Crew حتی از بازی میان هر سه هدست نیز پشتیبانی می‌کنند

منبع: Game spot

گرد اوری و ترجمه: محمد امین بهمنی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا