تهذیبخوشنویسیمینیاتورنگارگریهنرهای ترسیمی

هنر مفهومی…

خوان هشتم: در دایره المعارف هنر آورده شده است : در این نظریه « کانسپچوال آرت» مفهوم «انگاشت کلی از موارد خاص» اهمیت دارد، نه چگونگی ارائه آن.
فکر هنرمند مهم است، نه شیئ هنری. هدف رسانیدن مفهوم به مخاطب است و وسیله بیان هر چه می تواند، باشد
از آغازگران این گرایش می توان به هنرمندان آمریکایی انگلیسی همچون جوزف کاسوت، لارنس وینر، استنلی براون، داگلاس هیوبلر، بروس نومن و به گروه «هنر و زبان» در انگلیس اشاره کرد.
هنر مفهومی نقطه آغاز نقد بنیاد افکن در برابر نظام سرمایه داری هنر یا کاپیتالیست حاکم بر جهان هنری می باشد. جایی که می خواهد هنر از کالای صرف قابل خرید و فروش به وظیفه و معنای رسالت گونه خویش در خلق اثر نزدیک ترشود. جایی که باید پرسید آیا اقتصاد هنر برای حمایت و تمرکز بر معنای افضل، به میدان محاسبه دعوت می شود یا نه جنبه ی صرف بازار و اقتصاد هنر مطرح بوده و معنا و مفهوم در اولویت چندم قرار می گیرد. اگر چه پیش از اینها هنر مفهومی در زوایای پنهان ادبیات کهن ما حضور داشته و دارد. اما به عنوان یک پارادایم شیفت برای ایجاد جریان، این مهم اخيرا در حوزه هنر معاصر بیشتر مطرح شده است. از اینرو آنچه انگیزه طرح هنر مفهومی می شود پرهیز از کالازدگی در چارچوب خلق اثر برتر می باشد.

یادداشت: ماده اصل هنر مفهومی(تفکر)و (زبان) است و دقیقا با تمسک به همین دو رکن، در اواخر دهه ۱۹۸۰ هنگامی که توجهات هنر آوانگارد به سوی هنر محتوایی و موضوع محور معطوف گردید. رقیبی قدر تمند برای این هنر سر بر افراشت. تجربیات جنی هولتز متولد ۱۹۵۰ که اتکا زیادی بر نوشتار داشته و اصولا به ادبیات نزدیک می شود. نمونه شاخصی از این جریان نو گرا در اواخر دهه ۱۹۸۰ است. تابلوی الکتریکی(مرا از آنچه می خواهم محافظت کن) از مجموعه بقا گرایش جدید کلامی در هنر های تجسمی و نزول اهمیت تصویر سازی در این جنبش نوین را بر ملا می سازد. آثار هولتزر که غالبا از محتوایی فمنیستی بر خوردار هستند. بسیار با کار های بار بارا کروگر(متولد ۱۹۴۵) مرتبط به نظر می رسند. اکثر کار های معروف کروگر . عکس های مونتاژ شده ای هستند که به مدد زبان گفتاری -به جای تصویر سازی تجسمی-گویا می شوند. در اثر بدون عنوان او که در سال ۱۹۸۱ ساخته شد. عبارت(نگاه خیره تو نیمرخ مرا هدف قرار می دهد) در کنار تصویر نیم رخ سنگی زنی حک شده و بدان معنا می بخشد. بدین تر تیب موضوع و محتوا . جنبه شکلی و تر کیب تجسمی اثر را تحت الشعاع قرار داده و کلیت نقاشی را به گونه ی تعمق بر انگیزی به ادبیات نزدیک می سازد.

مریم نوری: نقاش، مجسمه‌ساز، طراح سرامیک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا