اپراپانتومیمحرکات موزوننقالینمایش آئینینمایش خیابانینمایش صحنهنمایش عروسکینمایش کودکهنرهای نمایشی

گرفتاری‌های هنر، ناشی از توسعه نامتوازن است

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: همه گرفتاری‌های عرصه هنر به ویژه هنرهای نمایشی از یک عامل نشأت می‌گیرد و آن توسعه نامتوازن هنر در کشور است.
به گزارش گروه هنری خوان هشتم، سید محمد مجتبی حسینی سه شنبه شب (20 تیرماه) در همایش رؤسای انجمن‌های نمایشی خراسان رضوی افزود: در کنار توسعه خوب هنر در کشور، کاستی‌هایی نیز وجود دارد که نگاه هنرمندان بیشتر به این نقایص است و این مساله باعث کاهش اعتماد به نفس آنان شده است.
وی اضافه کرد: هم اینک ۱۵۰ هزار دانش آموخته تئاتر، چهار هزار و ۷۵۷ آموزشگاه خصوصی هنر و ۶۴ نهاد آموزشی در حوزه هنر در کشور وجود دارد و در کنار آن هنوز روال سابق استاد – شاگردی در عرصه‌های هنری برقرار است که اینها تنها گوشه‌ای از توسعه هنر در کشور می‌باشد.
وی اظهار داشت : تعداد اجرای گروه‌های نمایشی در شهرهای کوچک و بزرگ کشور قابل مقایسه با ۱۰ سال قبل نیست به طوری که به عنوان مثال هر شب ۱۴۰ اجرای تئاتر در تهران و ۱۵ اجرای تئاتر در مشهد انجام می‌گیرد.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شرکت‌های چندمنظوره در عرصه‌های هنری توسعه زیادی یافته‌اند و جشنواره تئاتر فجر هر سال پررونق‌تر و غنی‌تر از سال قبل برگزار می‌شود.
حسینی افزود: به رغم توسعه کیفی و کمی هنر به ویژه هنرهای نمایشی در کشور، عددها در حوزه اقتصادی برای رشد سخت افزاری هنر مناسب نیست.
وی ادامه داد: متولی تئاتر نهاد یا انجمن هنرهای نمایشی نیست، بلکه متولی تئاتر خود هنرمندان هستند و هر چه قدر برای تولید تئاتر انرژی و احساس صرف کنند آن هنر حسی تر و کیفی‌تر خواهد بود. سیاستگذاری در عرصه تئاتر با اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و انجمن‌های نمایشی در استان‌ها بازوان اجرایی این سیاست‌ها هستند لذا اگر یک مؤسسه یا نهاد خصوصی مانند انجمن نمایش را در انحصار قرار دهیم برخلاف منش و روش هنرمندان است و باید بر تعدد و تکثر آن افزود.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: صنف تنها نهادی است که می‌تواند ساز و کار قانونی انجام مطالبات هنرمندان را طی کند و از این حیث راه اندازی صنف تخصصی هنرمندان از ابتدای دولت یازدهم دنبال شده و به عنوان یک ضرورت در نظر گرفته شده است.
حسینی افزود: رشد تئاتر و علاقه مندی به آن در کشور نشان می‌دهد که باید برای ارتقای آن یک آسیب شناسی کلی انجام شود تا بتوان این علاقه مندی را در جهت درست هدایت کرد.
هر سال با حمایت معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیش از ۴۰ جشنواره هنری در کشور برگزار می‌شود و به همین تعداد جشنواره بدون حمایت این معاونت انجام می‌گیرد که در مجموع تعداد جشنواره‌های برگزار شده در کشور دو برابر تعداد استان‌هاست.
او با تاکید بر شفافیت مالی و هزینه‌ها در بدنه دولت و توجه ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این موضوع گفت: اگر حجم اعتبارات تهران در حوزه تئاتر بیشتر از سایر استان‌هاست باید جمعیت این منطقه را نیز در نظر گرفت.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: پراکنش هنرمندان بزرگ در ایران بسیار گسترده است و هنرمندان تأثیرگذار و صاحب نظر در عرصه‌های هنری در نقاط مختلف کشور حضور دارند لذا این گمان که تهران می‌خواهد خود را به عنوان نماینده ایران در هنر معرفی کند گمان اشتباهی است و ایران، تنها تهران نیست.
حسینی افزود: در این راستا، برنامه دسترسی آسان و فراگیر به آثار هنری در سطح کشور طراحی شده که در قالب آن پروژه‌های مختلفی در حال اجراست که یکی از این پروژه‌ها، شبکه شهرهای خلاق است که هنرمندان می‌توانند مسئولان شهری را ترغیب کنند تا بستر مناسبی برای توسعه هنرهای نمایشی در شهرها فراهم شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا