سرامیکطراحی محیط و منظرعکسکاریکاتورگرافیکگریم و آرایشمجسمهمد و لباسمعماری و طراحی داخلینقاشیهنرهای تجسمی

از مد چه می‌دانیم؟

منیره سادات ساداتي : طراح مد و لباس

در دنیای گسترده و پرپیچ و خم مد و لباس چه می گذرد؟ دنیایی پر از ایده ها، خلاقیت ها، جاذبه ها، فرارها و قرارها. دنیای پراز راز و رمز فرهنگ ها، قوم ها و ملت ها، در جهانی از رنگ ها، فرم ها، نشانه ها و سمبل های برآمده از آیین ها و باورها. که در جهان بی دیوار این روزها به سرعت به دنبال گسترش و تنوع خویش است. در این بزرگ شدن ها با ایجاد سبک و الگوهای مصرف جدید به پذیرش فرهنگی ملت ها و جریان اقتصادی آنها اثر می گذارد.
اکنون در آغاز کلام باید بدانیم مد چیست و چگونه تشکیل می شود؟ و تاریخچه ی مد و طراحی لباس از کجا شروع شده است؟

مد به انگلیسی” fashion Design”
یا بهتر بگوییم هنر استفاده از طراحی، زیبایی شناسی برای خلق یک اثر مانند پوشاک بوده و واژه مد در لغت به معنای سلیقه، اسلوب، روش، شیوه و… ، به کار می‌رود. بخواهیم مد را معنی کنیم در کل به تغییر ناگهانی و مکرر همه ی افراد جامعه اطلاق می شود که منجر به گرایش آنها به رفتاری خاص یا مصرف کالای بخصوصی یا پیش گرفتن سبک خاصی در زندگی می شود. در حقیقت می دانید “مد” الگوهای فرهنگی هستندکه توسط بخشی از جامعه پذیرفته می شوند و دارای یک دوره زمانی نسبتا کوتاهی هستند و بعد به دست فراموشی سپرده می شوند. طراحان مد تلاش می کنند تا لباسی که طراحی می کنند دارای زیبایی و دل انگیزی خاص خود باشد باید به این مهم بپردازند که هر نوع لباسی چه مخاطبی دارد و در چه موقعیتی قرار است پوشیده شود. و در این زمینه طیف گسترده ای از سبک ها و الگو ها را در اختیار دارند. با وجود اینکه لباسهای معمولی بیشترین استفاده و مصرف را در بین مصرف کنندگان خویش دارند در سبکهای قراردادی و متدوال مرسوم خویش تولید و مصرف می شوند. اما در مقابل لباس های خاص و رسمی مختص جلسات و رویدادهای کوچک و بزرگ، و همین طور لباس شب و … مخاطبین خاص خود را داشته و دارند.

چارلز فردریک ورث در قرن ۱۹ میلادی با دوختن برچسب نام خود به لباس های که طراحی می کرد، زمینه ساز” طراحی مد “به طور کلی شد.
“مد و طراحی مد “متاثر از نگرش های اجتماعی، فرهنگ ها و جوامع مختلف بوده و برای همین تفاوت ها دارای تنوع بالایی است.
همچنین مد و رسانه ی آن که پوشاک است، نمادی از وضعیت اجتماعی و اقتصادی جوامع به شمار می روند.

واژه “طراحی مد” در حقیقت اولین بار توسط چارلز ساخته شد و موفقیت او به طوری بود که به جای اینکه مانند خیاط های دیگر که در گذشته تنها از دستور مشتری پیروی می کردند رفتار کند می توانست به مشتریان خود دیکته کند که چه بپوشند و به چه فرم و رنگ و حالی در پوشش نیاز دارند. این در حالی بوده و هست که مقوله ی پوشاک در هر دوره ای از تاریخ تکاملی خویش، توسط دانشگاهیان و جستجوگران علاقمند این حوزه، مدام مورد مطالعه، بررسی، تغییر و تحول و از سطحی به سطح دیگر شدن قرار گرفته است.
در همان دوره بود که بسیاری از خانه های مد شروع به استخدام هنرمندان و نقاشان و طراحان کردند تا طرح لباس ها را روی کاغذ بیاورند و نشان مشتری بدهند که بسیار ارزانتر از نمونه واقعی لباس دوخته شده در کارگاه ها بود.
تا در صورت پسند مشتری از یکی از طرحهای انتخاب شده لباسها را سفارش گرفته و از این طریق صاحب فروش بیشتر و کسب درامد می شدند. به این ترتیب بود که سنت طراحی لباس به جای ارائه ی لباس، به عنوان یک کار اقتصادی در چارچوب قواعد هنری، دچار آغاز به کار و پیشرفت در گذر زمان شد.

ادامه دارد…

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا