موسیقیموسیقی پاپموسیقی راک و جزموسیقی سنتیموسیقی فیلمموسیقی کلاسیکموسیقی مقامی

تجلی فرهنگ ایرانی در موسیقی سنتی

می‌گویند مجوز برای موسیقی سنتی کم شده است، اینگونه نیست! درخواست برای اجرای موسیقی سنتی در برابر موسیقی‌های دیگر بسیار کم شده است و به طبع کم‌تر مجوز می‌گیرد به دلیل اینکه خواهان کم‌تری دارد. برنامه‌های موسیقی سنتی خیلی ساده نیست و نیاز به تمرین‌های بیش‌تر دارد و قطعا در مقایسه با موسیقی پاپ که بداهه‌نوازی هم دارد یک مقدار سخت‌تر و زمان‌برتر است.
از سویی دیگر طبقه سنی علاقه‌مند به موسیقی سنتی محدودتر شده است یعنی اکنون رده سنی جوانان بیش‌تر است و جوانان هم به موسیقی پاپ علاقه بیش‌تری نشان می‌دهند. اما به نظر می‌آید در موسیقی سنتی و موسیقی‌هایی که کم‌تر مورد توجه قرار می‌گیرند احتیاج است یک مقدار دولت حمایت کند و زمینه‌هایی فراهم کند که این سبک موسیقی بیش‌تر بتواند فعالیت کند. با توجه به قیمت‌ها قرار است مردم وجهی را که برای موسیقی پاپ پرداخت می‌کنند، برای موسیقی سنتی هم پرداخت کنند، این اتفاق نمی‌افتد و طبیعی است که موسیقی سنتی به هدفش نخواهد رسید. موسیقی سنتی بیش‌تر هدفش حفظ زمینه‌های حوزه فرهنگ و اصالت‌هاست به همین دلیل است که مقداری محدود است.
به هرحال دولت باید یک مقداری کمک‌های مالی در اختیار موسیقی سنتی قرار بدهد، سالن‌ها را با قیمت کم‌تری در اختیار افراد قرار دهد یا یک مقدار تسهیلات در اختیار این افراد بگذارد، چرا که بخش فرهنگی، جان مایه اساسی هر کشور است و تمام کشورها این حمایت‌ها را انجام می‌دهند. در حقیقت این بخش‌ها بیش‌تر جنبه فرهنگی دارد تا جنبه سرگرمی بنابراین تمام کشورها اهمیت بیشتری به این موضوع می‌دهند و لازم است مسئولین توجه بکنند زیرا همین موضوع‌ها باعث رشد زمینه‌های فرهنگی می‌شود.
ما موسیقی پاپ فراوان در کشور داریم، اما موضوع آنجاست که تعریف موسیقی پاپ را دقیق نمی‌دانیم و تعریف مشخصی برای آن نداریم و این موسیقی یک طیف گسترده‌ای را دربرمی‌گیرد. ممکن است یک موسیقی پاپ مبتنی بر کلام و شعری باشد که مفاهیم فرهنگی را تلقین کند و این کاری است که می‌تواند تاثیر گذار باشد، اما اگر خلاف این موضوع باشد ممکن است آسیب‌های زیادی به فرهنگ بزند.
اخیرا آماری منتشر شده که نشان می‌دهد؛۲۴ مجوز برای اجرای موسیقی سنتی و ۵۶ مورد مجوز برای موسیقی پاپ صادر شده است، که من معتقدم این آمار زیاد درست نیست به خاطر اینکه هر موسیقی دستگاهی، موسیقی سنتی محسوب نمی‌شود به این دلیل که موسیقی سنتی زیرساخت‌های خاص خود را دارد و حتما باید دارای مبانی ملی و فرهنگی باشد همچنین ارتقای فکری را همراه خود داشته باشد و چهارچوب موسیقی سنتی رعایت شود. موسیقی پاپ هم بیش‌تر از ۵۶ مورد است، در مقایسه دو موسیقی سنتی و پاپ می‌توان گفت حدود ۸۰درصد، موسیقی پاپ است که بعضی از آنها ممکن است با اسم موسیقی سنتی روی صحنه بروند اما آن هم جزو موسیقی پاپ محسوب می‌شود چرا که ممکن است درون‌مایه‌های فرهنگی اصیل را نداشته باشد وکلام فاخری را هم دنبال خود نداشته باشد.
اکنون که تمام این شرایط موجود است، بهتر است حداقل به وضعیت موسیقی سنتی بیش‌تر توجه شود چرا که فرهنگ اصیل ایرانی در این نوع موسیقی متجلی می‌شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا